Tak, dlaczego? I co to w ogóle jest ten znak towarowy?
Dowiesz się więcej czytając ten post!
Zastanawiałeś/aś się kiedyś co to jest znak towarowy?
Znakiem towarowym może być tak naprawdę każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny. Jedyny warunek jest taki, aby oznaczenie to wystarczająco odróżniało jeden podmiot od innego.
Znakiem towarowym może być wyraz, rysunek lub kompozycja kolorystyczna, a także forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania. Najczęściej zgłaszanymi znakami towarowymi są znaki słowne (w tym wyraz lub zdanie), graficzne (w tym rysunki lub ornamenty) oraz słowno-graficzne (kombinacje elementów słownych i graficznych).
Czy organizacja pozarządowa powinna zastrzegać swoje znaki towarowe?
W sytuacji, gdy organizacja pozarządowa opracowała swoje logo, z którym się identyfikuje, które jest rozpoznawalne wśród jej darczyńców i partnerów oraz chce, aby pozostało unikatowe, niepowtarzalne i zastrzeżone tylko dla tej organizacji – powinna postarać się uzyskać dla niego ochronę.
Zakres ochrony znaku towarowego NGO
Ochrona taka może obejmować Polskę lub terytorium całej Unii Europejskiej:
- NGO może zarejestrować swoje logo w Urzędzie Patentowym RP i uzyskać prawo ochronne na znak towarowy (logo) na terenie Polski.
- NGO, które działa na terenie Unii Europejskiej może zastrzec znak towarowy w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) i poprzez jedną rejestrację zapewnić swojej organizacji ochronę we wszystkich państwach członkowskich UE.
Czy organizacja pozarządowa powinna zastrzegać swoje znaki towarowe?
Już wiemy, że tak – tylko nie wiemy jak..
Co powinna zrobić organizacja pozarządowa, aby uzyskać ochronę dla logo?
- Sprawdź czy Twoje logo może uzyskać ochronę (czy nikt wcześniej nie zastrzegł tego logo).
- Wypełnij zgłoszenie oraz wnieś opłatę za zgłoszenie.
- Jeżeli Urząd Patentowy nie stwierdzi przeszkód rejestracyjnych, zgłoszone logo zostanie opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego.
- W terminie 3 miesięcy od daty ogłoszenia w Biuletynie osoby trzecie mogą wnieść sprzeciw wobec Twojego zgłoszenia.
- W sytuacji braku sprzeciwu, Urząd Patentowy wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego oraz wezwie NGO do dokonania opłaty za ochronę i publikację.
- Decyzja o udzieleniu ochrony dla logo NGO zostanie opublikowana w Wiadomościach Urzędu Patentowego.
- Po uzyskaniu ochrony dla znaku towarowego, powinieneś monitorować czy prawo ochronne dla znaku towarowego nie jest naruszane.
- Pamiętaj, aby systematycznie odnawiać prawo ochrony dla znaku towarowego.
Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty zgłoszenia. W celu przedłużenia ochrony na kolejny okres, fundacja powinna złożyć wniosek o przedłużenie prawa oraz wnieść wymaganą opłatę.